Zeventig Hubs in Europa

Milence presenteert Europa’s grootste openbare laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens

Het netwerk moet elektrisch vrachtvervoer over heel Europa mogelijk maken. Milence, 2024

Milence wil doorheen Europa een netwerk van laadpunten voor elektrische vrachtwagens uitbouwen. Met zeventig punten moet het het grootste van het continent worden.

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, presenteerde zijn Europese laadnetwerk op IAA Transportation, het toonaangevende internationale platform voor logistiek, commerciële voertuigen, bussen en de transportsector in Hannover. Het netwerk moet zeventig strategisch gelegen hubs omvatten, en meer dan 570 krachtige laadpunten.

Hoogste aantal hubs in Duitsland

De hubs bevinden zich in verschillende ontwikkelingsfasen en worden naar verwachting in 2025 geopend. Het netwerk is daarmee het grootste openbare laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens in Europa tot nu toe, verspreid over tien belangrijke markten: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Polen. Drie hubs zijn al operationeel in Nederland, Frankrijk en België. In oktober worden er hubs geopend in Zweden en Duitsland. De hub in Port of Antwerp-Bruges in België is een van de grootste openbare laadhubs in Europa met twintig laadplaatsen.

Meer dan dertig procent van het Europese wegtransport gebeurt in Duitsland, wat het een van de belangrijkste markten voor Milence maakt. De Hermsdorfer Kreuz hub wordt als eerste geopend in Duitsland. Samen met nog 24 aanvullende hubs maakt het huidige netwerk van Milence elektrisch wegtransport mogelijk in Duitsland, het land met de hoogste wegendichtheid van vrachtwagens in Europa. Er volgen nog hubs in Vockerode, Himmelkron, Hüttenberg, Kirchberg an der Jagst, Kassel Lohfelden en Recklinghausen.

Europese elektrische routes

Met de ontwikkeling van het openbare laadnetwerk van Milence worden enkele van Europa’s drukste routes zoals Antwerpen-Duisburg, Gothenburg-Malmö, Paris-Le Havre en Berlijn-München geëlektrificeerd. Met deze routes kunnen logistieke bedrijven hun overgang naar elektrificatie beter plannen.

Onder het motto ‘opladen van vrachtwagens en chauffeurs voor duurzaam wegtransport’ stelde Milence in Hannover het concept van zijn laadhub voor, inclusief de nieuwste megawatt laadoplossing van Power Electronics. De geavanceerde technologie, met een laadvermogen tot 1.44MW, en getest met echte voertuigen die 1MW+ leveren, zal de komende maanden uitgerold worden bij vijf hubs van Milence.

Nieuwe standaard

Het Megawatt Charging System (MCS) is de nieuw gedefinieerde standaard voor laden met hoog vermogen en is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de groeiende markt voor elektrische vrachtwagens. De oplossing zal de laadtijd drastisch verminderen, waardoor elektrische vrachtwagens praktischer en efficiënter worden voor langeafstandstransport. D

“De toekomst van wegtransport is elektrisch. We zijn er trots op dat we met ons snelgroeiende laadnetwerk het voortouw nemen en laten zien dat dit vandaag de dag al werkelijkheid kan zijn”, zegt CEO Anja van Niersen van Milence. “Dit is hét moment om in actie te komen, en we doen een oproep aan alle betrokken partijen om infrastructuur prioriteit te geven. Door de technologische vooruitgang te versnellen en de belangrijkste transportroutes in Europa te elektrificeren, maken we het voor wagenparken makkelijker om over te stappen op emissievrije vrachtwagens.”

Lees ook:

Auteur: Matthieu Van Steenkiste