Skip to content Skip to navigation

Uhoda groep schakelt om naar XPetro-webversie

Uhoda

De Uhoda groep, al meer dan 40 jaar actief in de sector van automotive diensten - met o.a. een Service Center, een winkelappendix, car wash en parkeerplaats - is recent omgeschakeld naar de XPetro webversie. Wij polsten bij Pierre Stassart, project manager Controlling, hoe deze omschakeling in praktijk is verlopen.
“Sinds 2013 is de Uhoda groep in volle groei”, gaat Pierre van start. “Op dit moment telt de groep ongeveer 60 tankstations. Onze specialiteit is dat we een multi-brand groep zijn. Wij opereren onder de vlag van Esso, Q8, Total, Texaco en Shell. Daarnaast baten we ook 35 bijhorende shops uit, variërend van 60 tot meer dan 350 m², onder verschillende merknamen zoals Delhaize Shop & Go, Esso Snack & Shop, Esso On the Run, Total Shop, Louis Delhaize, Uhoda shop, etc. Naast de stations en shops, baat de Uhoda groep nog 10 car washes (4 wasstraten en 6 self-wash) uit, 4 parkeerplaatsen en 17 Snacks en restaurants onder diverse merken en concepten (Panos, Delifrance, Pizza hut Express, Deliway). In 2016 realiseerden we een omzet van meer dan €300 miljoen en vandaag hebben we bijna 400 mensen in dienst.”

“Onlangs hebben we in Lontzen een carwash geopend van de "nieuwste generatie": een tunnel van maar liefst 40m lang, met aansluitend een ruimte voorzien van 26 gratis stofzuigers. Een van de mooiste realisaties van Wallonië. En we hebben nog grootse plannen! We hebben een strategie ontwikkeld voor onze verdere groei en expansie. Zo hebben we bijvoorbeeld de concessieovereenkomst van Brussels Airport gewonnen voor de uitbating van bestaande stations en de bouw van een nieuw tankstation in de logistieke zone van BRUcargo. Dankzij de verscheidenheid en de kwaliteit van de diensten en producten die we aan onze klanten aanbieden, waaronder CNG en LNG, wordt dit station een echt ‘flagship store’ voor de Uhoda groep.”

“Voor het beheer van onze stations en shops, doen we al jaren een beroep op XPetro”, legt Pierre uit. “In maart zijn we omgeschakeld naar de webversie die heel gebruiksvriendelijk en veel intuïtiever is. Ik vergelijk het altijd met een website zoals Booking.com. Je hebt helemaal geen opleiding nodig om online een hotel te boeken. De website is zo opgebouwd dat iedere stap logisch en vanzelfsprekend is. De webversie van XPetro volgt hetzelfde stramien, en is duidelijk ontwikkeld vanuit het oogpunt van de gebruiker.”

De overgang naar de nieuwe versie was goed voorbereid door ICASA en Uhoda en verliep dankzij een duidelijke retroplanning heel vlot. De week voor de switch kregen alle gebruikers een opleiding, hetzij op het hoofdkantoor van ICASA in Diepenbeek, hetzij bij Uhoda in Luik. Om ervoor te zorgen dat de dagdagelijkse activiteiten geen hinder zouden ondervinden, vond omschakeling plaats tijdens het weekend. Op maandagochtend was de nieuwe versie operationeel en konden alle gebruikers gewoon terug aan de slag.
“Vooral de integratie van verschillende dashboards biedt voor ons toegevoegde waarde. Zo is het dashboard Site Operations essentieel voor het dagelijks beheer van onze business. Een onmisbare tool, die we bovendien probleemloos op maat en volgens onze behoeften kunnen aanpassen! De dashboards bieden ons heel wat nuttige statistieken waarmee we ons productengamma verder kunnen ontwikkelen en een beter inzicht krijgen in het aankoopgedrag van onze klanten. We zijn zeer tevreden over de kwaliteit van de analyses die we kunnen uitvoeren. Dankzij deze gedetailleerde informatie kunnen we de juiste bedrijfsbeslissingen nemen, en helpt ICASA ons om onze efficiëntie en rentabiliteit omhoog te tillen”, besluit Pierre Stassart.