Skip to content Skip to navigation

Q8 test parking-app die realtime vrije parkeerplaatsen op straat toont

Datum publicatie: 
dinsdag, 10 maart, 2020

Het zoeken naar een parkeerplaats brengt vaak stress, tijdsverlies en luchtvervuiling. Q8 Belgium heeft zijn hoofdkantoor in Antwerpen en heeft dus affiniteit met dit probleem.  Daarom is het bedrijf samen met de internationale leider in parkeerinformatie Parknav begonnen aan de ontwikkeling van een parking-app die in real-time vrije parkeerplaatsen op straat toont én hierop ook de reisroute en geschatte reistijd aanpast. Op dit moment wordt de ‘Q8 parking finder’ getest in Antwerpen. Wie mee wil testen, kan de app gratis downloaden in de Google Play-store.
“Hiervoor gebruikt de ‘Q8 parking finder’ een zeer krachtig algoritme dat historische parkeergegevens en actuele verkeersstromen op basis van allerlei beschikbare data van partners, zoals autoconstructeurs, navigatiesystemen en telecomproviders vertaalt naar de exacte delen van een straat, waar de kans op het vinden van een vrije parkeerplaats het grootst is”, legt Q8’s Mobility Strategy Coordinator Edwin Van Walsum uit. “Volgens internationale testen van Parknav in 255 Europese en Noord-Amerikaanse steden is dit voor 80% accuraat. En volgens onze eigen testen in Antwerpen zelfs 90%. Dit zorgt ervoor dat je 1,5 tot 3 keer sneller kan parkeren. Een mooie tijdwinst én bovendien minder brandstofverbruik voor onze klanten. Ook de maatschappelijke voordelen voor de stad zijn niet te onderschatten: de doorstroming van het stadsverkeer verbetert én de CO2-uitstoot vermindert doordat mensen niet meer onnodig extra kilometers moeten doen.”

Naast de parking finder app test Q8 bovendien ook een betaalapp, waarmee de automobilist zijn/haar parkeerplaats ook mobiel kan betalen. Deze ‘Q8 pay parking-app’ is ontwikkeld in samenwerking met Be-Mobile. Dankzij een ingebouwde link tussen de parking app en de betaalapp, kun men nadat een parkeerplek gevonden werd, deze ook meteen mobiel betalen. 
Voor Q8 zijn deze parking-apps weer een mooie nieuwe stap in de verbreding van zijn mobiliteitsdiensten. “We willen onze klanten veel meer bieden dan enkel brandstof. We zijn volop in evolutie van petroleumspeler naar een bredere mobiliteitsspeler met allerlei diensten die onze klanten meer comfort bieden en mobiliteit makkelijker en duurzamer maakt. Zo lanceerden we recent ook al een nieuwe pechhulp-service en elektrische (snel)laadpalen op onze stations”, vertelt Van Walsum.