Skip to content Skip to navigation

Special Uniti 2018 - Service Station Magazine

Brandstoffen MAES neemt 156 OCTA+ tankstations over

De Belgische energieleverancier OCTA+ verkoopt zijn volledige netwerk van tankstations aan MAES Energy & Mobility, na goedkeuring van de Belgische Mededingingsautoriteit, die verwacht wordt in de komende maanden. Daarmee blijven de stations in handen van een Belgische familiale onderneming. Door de overname vergroot Maes haar portefeuille van 125 naar 281 tankstations. Voor OCTA+ is de verkoop een nieuwe stap in haar transitie van multi-energieleverancier naar een leverancier van all-in oplossingen en diensten voor energie en (elektro)mobiliteit. Om beter te beantwoorden aan de energie- en mobiliteitsbehoeften van de klanten van morgen blijft OCTA+ de komende jaren investeren in energieoplossingen en duurzame mobiliteit: in elektriciteit, aardgas en stookolie via OCTA+, in elektromobiliteit via Blue Corner en in mobiliteit via de start-up Modalizy en de HybridCard tankkaart. Etienne Rigo, co-CEO van OCTA+: “Wij zijn enorm tevreden dat de OCTA+ tankstations in handen komen van een onderneming die veel overeenkomsten heeft met ons. Net zoals OCTA+ is MAES een Belgische, familiale onderneming met de flexibele structuur van een KMO. Wij zijn ervan overtuigd dat deze overname ten goede zal komen van alle stations en haar klanten.”

Voor MAES past deze acquisitie binnen haar huidige uitbreidingsstrategie: met 281 tankstations in portefeuille wordt Maes één van de belangrijkste spelers na Total en Q8. In 2013 nam MAES al een 40-tal tankstations van ESSO over in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant. Recent kocht MAES nog de stations van hun concurrent Desimpel Energy Group, waardoor het netwerk werd uitgebreid met 19 stations in Oost- en West-Vlaanderen.
Dirk Maes, co-CEO van MAES: “Met de overname van de OCTA+ tankstations gaan we ons eigen netwerk méér dan verdubbelen. Tegelijkertijd is het voor ons ook een mooie kans om onze portefeuille niet alleen te vergroten in Vlaanderen, maar tegelijkertijd ook uit te breiden naar Brussel en Wallonië, waar we vandaag nog geen stations hebben.”