“Bind je klanten met digitalisering”
Carwashhouders moeten veel meer moeite doen om klanten aan zich te binden. Dat kunnen ze doen door verder te digitaliseren. We spraken met Stig Van Hauwermeiren, Managing Director van skillsUp, een Belgisch bedrijf dat ondernemingen traint in het verbeteren van hun commerciële relaties.
Meer en meer mensen maken gebruik van een carwash. Ook Stig Van Hauwermeiren, Managing Director van skillsUp, gaat geregeld met zijn bedrijfswagen naar een carwash. Maar er kunnen volgens hem heel wat zaken beter. “Ik heb nog geen enkele carwash gehad die mij als klant vastpakt en ervoor zorgt dat ik op geregelde tijdstippen terugkom.”
Carwashhouders laten kansen liggen, volgens Stig Van Hauwermeiren. Een propere bedrijfswagen is belangrijk voor de uitstraling van organisaties. En daar liggen opportuniteiten. “Ze zouden de klanten kunnen aansporen om bijvoorbeeld om de twee weken hun wagen te wassen”, zegt Stig Van Hauwermeiren. “Dit kan eenvoudig gebeuren door een vervolgafspraak vast te leggen. Dat is belangrijk voor de uitstraling. Aangezien de wasbeurten op deze manier al ingepland worden, is er een voorspelbaarheid van de inkomsten.”
Inkomsten in dalmomenten
Indien men dit slim aanpakt, plant men deze afspraken in op de minder drukke momenten. “Dit heeft meteen twee voordelen: de klant moet niet wachten én de carwash heeft inkomsten in de dalmomenten”, aldus Van Hauwermeiren. “In eerste instantie kan een nieuwe afspraak plannen eenvoudig gedaan worden bij het afrekenen. Als dat goed begint te draaien, kan er geïnvesteerd worden in automatisering zoals een app om deze afspraken te automatiseren, zodat er ook meer voorspelbaarheid is wanneer de klant komt. Via een app kan er dan met de klant gecommuniceerd worden wanneer die het best komt. Zo kan er trafiek gecreëerd worden op momenten dat het niet druk is.”
Men kan ook verder gaan in het aanbod voor bedrijven. Veel mensen die hun auto in een carwash laten wassen, hebben een bedrijfswagen. Carwashhouders zouden daar volgens Van Hauwermeiren op kunnen inspelen met een business aanbod. “Door een interessante formule uit te werken voor bedrijven, afhankelijk van het aantal voertuigen of het aantal wasbeurten per maand, kan je bedrijven contacteren”, zegt hij. “Dat kan met een bepaalde abonnementsformule waardoor je organisaties goedkopere wasbeurten kan aanbieden. Hierdoor kan je organisaties goedkopere wasbeurten aanbieden en ben jij zeker van upfront inkomsten. Extra services, zoals de wagens zelf komen ophalen, kunnen hier ook nog makkelijk aan toegevoegd worden. Dan krijg je bedrijven op een meer vaste basis als klant. Dat zorgt voor een voorspelbaarheid van inkomsten.”
Ook opportuniteiten voor selfwashes
Van Hauwermeiren heeft ook nog een aantal tips voor wie een selfcarwash uitbaat. Ook daar liggen veel opportuniteiten om klanten sterker te binden en de experience te verhogen. “Eerst en vooral is er vaak geen plaats om te wachten”, zegt Stig Van Hauwermeiren. “Ten eerste dient er vaak betaald te worden met muntstukken en dat terwijl de samenleving meer en meer cashless werkt. Dit verhoogt de drempel om snel even de wagen te wassen. Ten tweede is het vaak gokken of er nog plaats zou zijn. En dat terwijl mensen minder en minder tijd hebben.”
Een oplossing voor beide zaken kan bijvoorbeeld een eenvoudige app zijn waarmee er zowel betaald kan worden als kan gecontroleerd worden of er plaats is. Via deze applicatie kan je dan ook het gebruik van de klanten monitoren en promoties uitsturen om zo meer inkomsten te genereren voor bijvoorbeeld het gebruik van de stofzuigers.
Lees meer: